Holnap vasárnap van! (Virágvasárnap B év)
2024.03.23. 17:22
„Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?” (Mk 15, 34) Ezzel a mondatával Isten-ember voltát mutatta meg nekünk az Isten, ott fenn a Kereszten! Ez a Kereszt a mi feltámadásunk záloga! Rajta függve kiáltotta a világba Isten, hogy miként hagyta el Isten önmagát, - értünk emberekért, - Jézus Krisztusban!
Holnap vasárnap van! (Virágvasárnap B év)
Az én Jézusom a Krisztus, aki szent passiójában,
- szenvedésének történetében, - ott fenn a Kereszten,
agonizálásának csúcsán, - amikor dél már elmúlt,
abban a nagy sötétségben, a kilencedik óra környékén,
„Hangosan felkiáltott: „Éli, Éli, lámmá szábaktáni?”
Ez azt jelenti: „Istenem, Istenem, miért hagytál el
engem?” (Mk 15, 34) Ezzel a mondatával teljes
mértékű ember voltát mutatta meg nekünk az Isten,
ott fenn a Kereszten!
Mi pedig, - kétezer évvel később, - Keresztje alatt
állunk és Őrá tekintünk, az értünk odaszegezett és
halált szenvedő Istenünkre! Hittel tudjuk és bátran
valljuk, hogy ez a Kereszt a mi feltámadásunk
legfontosabb záloga! Mert rajta függve kiáltotta
a világba Isten, hogy miként hagyta el Isten önmagát,
- értünk emberekért, - Jézusban!
Jézus ekkor lett az értünk teljesen kinyílott
„Virágoknak szép Virága!” Aki, - mivel már mindenét,
vérét, általszúrt Szívét, testi halálát, sőt isteni halálát
is odaadta, - ezzel a mondatával fejezi ki,
hogy teljesen kiüresítette önmagát még Istentől is.
A tökéletes elhagyatottság pillanatát, perceit, óráit
éli meg értünk! Amint azt Szent II. János Pál pápa
mondta: „Szavai nemcsak annak az elhagyatottságnak
a kifejezői, melynek többször hangot ad az Ószövetség,
különösen a 22. zsoltárban. Az elhagyatottságnak ezek
a szavai a Fiú Atyjától való elválaszthatatlan egységének
síkján születnek, mégpedig azért, mert az Atya
„őrá vetette mindannyiunk tisztátlanságát!” (Iz 53,6)
Ez volt a teljes és tökéletes elhagyatottság
az ember Jézus számára, aki Isten létére ott haldokolt
Szent Keresztjén! És hogy teljesebb legyen ez az
áldozat, - amit értünk hozott, - Atyja nem lép közbe!
Ugyanakkor nem valóságos elhagyatottság ez
Jézus istensége számára, mert Jézus, - mivel Isten, -
egy és elválaszthatatlan Atyjától és a Szentlélektől,
Akiktől el nem szakadhat, de különválhat.
Így már nem is fájdalom ez,
hanem a végtelen Isteni Szeretet!
Ahogyan azt J. Maritain írja valahol:
„A szenvedés Istenben végtelenül igazabb módon
létezik, mint bennünk, de hiányzik belőle minden
tökéletlenség, mivel a szenvedés Istenben
abszolút egységet alkot a szeretettel!”
Mi pedig bátran gondolhatunk minderre,
- de ugyanakkor, térden állva, -
Jézus elhagyatottságát szemlélve!
Sokan gondolkodtak, elmélkedtek és
imádkoztak már efelett!
Isten Egy a Három Személy megkülönböztetésében!
Egy és Három! Abban a természetfeletti síkban,
ahol a Szeretet, - Isten, - él!
Ott az Atya öröktől fogva szüli (nemzi) az Igét, - Fiát, -
és ahol a Szentlélek öröktől fogva származik.
Így tehát ebben az „időben” teljességgel lehetséges,
hogy az „elhagyatottság” éppen úgy,
mint a „megtestesülés” titka, - amiben az Ige testté lett, -
vagy mint a feltámadás titka,
- amiben az Atya hatalma a Szentlélekben
feltámasztotta a megtestesült, értünk teljességgel
meghalt Fiút, - végbement, végbemegy.
Valójában egy hatalmas Örömujjongás ez a mindig új
és minket mindig megváltó, értünk meghaló
Szeretet-Isten számára!
Az Atya részéről tehát, - Aki ebben az
elhagyatottságban teljes mértékben megkülönbözteti
magától az Isten-Jézust, - az Ő egyszülött Fiát, -
ez a minket végtelenül szerető Szeretet tette!
Az ember-Jézus számára, - ott fenn a Kereszten, -
a teljes elszakadást jelenti!
Ő ugyanis teljesen eggyé vált a megváltásra szoruló
emberiséggel. Ezért tudja tökéletesen megtapasztalni
tökéletes emberségében az Isten távollétét.
Szent II. János Pál pápa oly gyönyörűen szól erről
apostoli levelében:
„Krisztus, - az Atyával való gyermeki egységének
isteni mélysége révén, - olyan mélyen átérzi azt a
fájdalmat, ami az Atyától való elszakadásból,
a kivetettségből, az Istennel való kapcsolat
megszakadásából fakad, hogy azt emberileg fel sem
tudjuk fogni. Ránehezedik az a borzalmas teher,
amely a rossznak abból a teljességéből származik,
hogy az ember, - a bűn következményeként, -
hátat fordít Istennek. De pontosan ezáltal a szenvedés
által viszi véghez a megváltást, és mondhatja,
mielőtt kilehelné a lelkét: „Beteljesedett!” (Jn 19,30)
Ennek a mérhetetlen fájdalomnak gyümölcse lesz,
hogy emberségében, - Krisztus, az Isten-ember, -
a halálból dicsőségesen feltámad.
E borzasztó fájdalma által válunk mi emberek
Isten gyermekeivé! Amint azt Keresztes Szent János
mondja: „Ez volt a legsúlyosabb elhagyatottság,
melyet életében megért, és éppen ebben végezte el
életének legnagyobb művét,
- sokkal nagyobbat összes csodáinál, -
azt tudniillik, hogy kiengesztelte Istent, és egyesítette
vele az emberi nemet, kegyelemből!”
Ne szűnjünk meg hálát adni érte, - az előkészület és az
Ünnep folyamán, - az Egy és Három Szeretet-Istenének!
Szeretettel:
Árpád
VASÁRNAPI AJÁNDÉKOM:
Passió Bátaszéken - 2009. - Márk evangéliuma szerint
https://www.youtube.com/watch?v=M_srqtTEm4k
|