Holnap vasárnap! SZENTHÁROMSÁG VASÁRNAPJA!
2022.06.11. 18:14
A Szentháromság kereszténység hitünknek alapigazsága! Az éli ezt meg, aki mindennapi keresztvetéseitől az egyházi év liturgiáinak ünnepléséig életét a Szentháromság tiszteletére szenteli. Ez a szívünk mélyén ébren tartott hódolat képes megteremteni azt a bensőséges kapcsolatot, mely ébreszti és virágoztatja lelkünkben a Szentháromság egy Isten megvallását.
Holnap vasárnap!
SZENTHÁROMSÁG VASÁRNAPJA!
Az én Jézusom a Krisztus, aki mielőtt övéit elküldi,
hogy hirdessék Örömhírét minden időben
és minden helyen, azt mondja:
„Még sok mondanivalóm volna,
de nem vagytok hozzá elég erősek.” (Jn 16, 12)
Ilyen tétel, - gondolat és valóság, - a Szentháromság Titka!
Melyről ugyan szinte érintőlegesen beszélt Jézus,
de konkrétan éppen az apostolok szétküldését is
így jelöli meg, hogy kereszteljenek minden népet
az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében.
Ebben az örömteli küldetésben tárta fel előttük
Isten Titkát.
Nemcsak titkát, - de végtelen Szeretetét is.
A titok mérhetetlen magasságban áll felettük.
A Szentháromság a létezés szempontjából mindenek
kezdete, ősforrása. Ugyanakkor a vég is, mindenek célja
és beteljesedése. Az ember számára kimerítően
soha meg nem ismerhető Titok!
Ez központi hittétele a kereszténységnek.
A hívő ember ebben az értelemben háromféleképpen
élheti meg az egyetlen Istent.
Úgy, amint maga az Írás is beszél Róla,
amikor beszél az Atyáról, a Fiúról, és a Szentlélekről.
A végtelen Isten szeretete bennünk él!
A Szentháromság Titka előtt pedig alázatos,
mély imádással hajlunk meg.
Ezt az isteni, - három személyben felénk irányuló
végtelen szeretetet, -
hálatelt szívvel és lélekkel fogadjuk be.
A Szentháromság titkára mi emberek, sohasem jöttünk
volna rá, - de Jézus Krisztus kinyilatkoztatta nekünk.
Persze emberi ésszel ezután sem értjük meg,
- csak valamit sejtünk felőle, -
mert ez felülmúlja emberi tapasztalatainkat.
Értelmünk ugyan igyekszik, hogy behatoljon ebbe
a titokba, amennyire csak képes.
Helyes is az erre törekvő igyekezete,
mert a minél nagyobb és mélyebb istenismeret
egyre nagyobb istenszeretetre indít.
A dogmatika minderről a következőképpen beszél.
Az egy Istenben három személy van: az Atya, a Fiú
és a Szentlélek. Az egyetlen isteni természetet
három személy birtokolja.
Az Atya öröktől való ismerettel megismeri,
- mintegy tudja, - önmagát.
Ezt a tudását az Igében, az örökkévaló Szóban mondja ki.
Erről a Szentírás a legjobb emberi hasonlattal beszél,
amikor „szülés”-t mond.
Ezért mondjuk az Atya Egyszülött Fiát,
- Jézus Krisztust, - Igének.
Ez a két Személy, - az Atya és Fia, -
végtelen tökéletességet lát egymásban.
A kölcsönös isteni Szeretet kapcsolja őket egységbe.
Ebből a Szeretetből származik
a harmadik isteni személy, - Szentlélek.
Aki teljessé teszi az isteni Életet.
Erre a folyamatra talán a legjobb, kifejező hasonlat
a „lehelés.” Ezért hívjuk a harmadik isteni Személyt,
Szentlélek Úristennek.
Az képes hitével megvallani kereszténységünknek ezt az
alapigazságát, - kezdve mindennapjaink keresztvetéseitől
egyházi éveink gyönyörű liturgiáinak megünnepléséig, -
aki életét, mindennapját,
a Szentháromság tiszteletére szenteli.
Ez a szívünk mélyén ébren tartott hódolat
képes megteremteni azt a bensőséges kapcsolatot,
mely ébreszti és virágoztatja életünkben
a Szentháromság egy Isten megvallását.
Ez mélyül el az imádásában
és kéri szent Áldását az egész életre.
Szeretettel:
Árpád
VASÁRNAPI AJÁNDÉKOM:
Alta trinita beata - Aachener Domchor
https://www.youtube.com/watch?v=ho5dsDVz5rs
J.S. Bach: Esz-dúr (Szentháromság) Praeludium és fuga
https://www.youtube.com/watch?v=7vTNpWBuHqY
|